Jeugdig Ommen
Het huidige onderwijsaanbod en de doorlopende leerlijn van de peuterspeelzaal tot en met VWO is een belangrijke ontwikkeling geweest van de afgelopen jaren. Verscheidenheid is belangrijk. Ouders en leerlingen moeten kunnen blijven kiezen uit een gevarieerd en goed onderwijsaanbod.
In de kleine kernen zijn basisonderwijs van belang voor de leefbaarheid. De trend binnen de voorschoolse voorzieningen is het ineenvlechten van de peuterspeelzalen en de kinderdagopvang (harmonisatie) met behoud van het ontwikkelingsgerichte aanbod voor alle peuters.
De doorgaande leerlijn wordt door zowel de voorschoolse voorzieningen, het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs onderstreept en in de vorm van goede overdracht vormgegeven.
Door het huidige onderwijsaanbod zijn wij een aantrekkelijke woongemeente. De afgelopen jaren is besloten te investeren in het voortgezet onderwijs (Vechtdalcollege) en het speciaal onderwijs (Boslustschool). Nu is het tijd om goede huisvesting van het basis- en praktijkonderwijs te bevorderen.
Met ingang van 1 januari 2015 is de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud en aanpassing van de scholen voor primair onderwijs overgeheveld van de gemeenten naar de schoolbesturen. Gemeente en schoolbesturen zullen als gevolg hiervan de onderlinge samenwerking moeten herijken middels een integrale en planmatige aanpak.
Deelprogramma's
Jeugd Context, trends en ontwikkelingen
Doelstelling | Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit |
---|---|
Programma onderdeel: Jeugd | |
Mogelijkheden voor algemene ontwikkeling peuters 2,5 – 4 jaar + voorschools aanbod voor doelgroep peuter. |
|
Voldoende veilige en goed onderhouden speelplekken verspreid over de gemeente (is ondergebracht bij programma 6 Leefbaar Ommen, onderdeel 6.4 Plattelandsvernieuwing, kleine kernen en agrarische sector) |
|
Goede fysieke en sociale ontwikkeling van alle jongeren | Ommen heeft zich aangesloten bij de landelijke beweging ‘Jongeren op gezond gewicht’ (JOGG)/ Gewoon Gezond. Vanuit JOGG worden verschillende activiteiten georganiseerd. |
De jeugdigen plekken bieden om elkaar te ontmoeten, zich te ontwikkelen, om overlast te voorkomen en de signalering van problemen te vergemakkelijken. | Continueren van het jongerencentrum met een vraaggericht aanbod aan activiteiten en beperkte openingstijden in de weekeinden. Inzet ambulant jongerenwerker. |
Kinderopvangvoorzieningen die veilig zijn en van voldoende kwaliteit. | Uitvoeren wettelijke taak van toezichthouder en handhaver op het gebied van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. |
Onderwijs Context, trends en ontwikkelingen
Doelstelling | Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit |
---|---|
Programma onderdeel: Onderwijs | |
Alle leerlingen presteren overeenkomstig hun capaciteiten en alle leerlingen (in principe) een startkwalificatie | Aanpak van de doelgroep “harde kern”. Dit zijn voortijdig schoolverlaters die niet werken en geen uitkering ontvangen. |
Goede samenwerking/afstemming tussen de scholen en de gemeente (vwb ondersteuning het Samen Doen team) | Dit richt zich met name op zorgstructuur in en om de school, de inzet van de ondersteuning, het leerlingenvervoer, de Participatiewet, leerplicht, voorzieningen op grond van |
Cultuureducatie onderdeel van onderwijspakket | Op basis van de provinciale regeling "Cultuur aan de basis" een programma binnenschoolse cultuureducatie ontwikkelen, waarbij met name wordt ingezet op het in stand houden van het aanbod kunstzinnige vorming, deskundigheidsbevordering van het onderwijs en culturele instellingen en implementeren doorgaande leerlijnmethoden. De regeling is gericht op verankering van cultuureducatie op verschillende niveau's. |
Onderwijshuisvesting Context, trends en ontwikkelingen
Doelstelling | Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit |
---|---|
Programma onderdeel: Onderwijshuisvesting | |
Huisvesting scholen voldoet aan wettelijke eisen (kwalitatief en kwantitatief). | De vernieuwing en uitbreiding van het gebouw van Boslust aan de Van Repelaerlaan komt volgens planning in 2016 gereed. |
Kaderstellend beleid
- Kadernota Omslag in denken
- Beleidsnota Om Elkaar
- Integraal Huisvestingsplan "Huisvesting onderwijs Ommen 2015"