Zorgzaam Ommen
De gemeente Ommen wil de kwaliteiten van inwoners en de samenleving benutten en versterken. Zorg, onderwijs en onderlinge hulp staan centraal. We gaan uit van een betrokken samenleving en zijn daarin een betrokken overheid. Mensen zorgen in eerste instantie voor zichzelf en elkaar, pas als dat niet mogelijk is, stappen wij in. De gemeente kenmerkt zich van oudsher als een samenleving met een sterke sociale samenhang. Dit geeft een sterke basis, mensen zijn bereid elkaar te helpen, maar het is hierbij belangrijk dat inwoners ook een vraag durven neerleggen bij de eigen omgeving. Er is vaak enige schroom om dat te doen, mensen vinden het eenvoudiger om naar de gemeente/ overheid te stappen met hun vraag. Onze aandacht blijft voor de groep die niet midden in de samenleving staat, die tussen wal en schip dreigt te raken. Daarbij geldt dat regels moeten, maar dat de mens voorop staat. Verschil durven maken, de inwoner en de professional ruimte geven. Iedereen kan meedoen aan de samenleving, zowel in materieel als immaterieel opzicht. Vertrekpunten hierbij zijn: zelfredzaam, zelfstandig functioneren, de eigen verantwoordelijkheid staat voorop, en de gemeente fungeert als vangnet.
Voor de visie op dit terrein verwijzen we u naar de vastgestelde beleidsnota Sociaal Domein “Om Elkaar”. Dit geldt specifiek voor de onderdelen die gelieerd zijn aan de transitie. Voor de risico’s op dit terrein verwijzen we naar hoofdstuk 3.4.
Gelieerd aan de transities wordt de komende jaren gewerkt aan een doorontwikkeling van het maatschappelijk landschap. Een landschap dat beter past bij de visie en uitvoering van het sociaal domein. Daarnaast blijven we werk maken van werk en inkomen. Dit is en blijft een speerpunt van beleid.
In de kadernota Sociaal domein en het beleidsplan ‘Om elkaar’ staat beschreven wat de gemeente Ommen de komende jaren gaat doen op het terrein van de Wmo en Participatiewet. De verordeningen en beleidsregels die hierbij horen, zijn in 2014 en 2015 vastgesteld. Onderstaand wordt op een aantal onderdelen nader ingegaan.
Deelprogramma's
Volksgezondheid Context, trends en ontwikkelingen
Doelstelling | Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit |
---|---|
Programma onderdeel: Volksgezondheid | |
De informatie over en hulp bij het opvoeden en opgroeien is laagdrempelig aanwezig voor de kinderen / jongeren, hun ouders en professionals. | De preventieve opvoedingsondersteuning is aanwezig op de vindplaatsen, zoals de kinderplaatsen, de basis- voortgezet onderwijs en het MBO in de vorm van spreekuren Jeugdgezondheidszorg en het maatschappelijk werk. Via goede afstemming met de lokale toegang naar de Jeugdhulp vindt er vroeg signalering en een integrale aanpak plaats. |
De signalering van zorgen/ problemen is zodanig georganiseerd, dat in een vroeg stadium hulp kan worden gegeven. Hierbij uitgaande van de eigen kracht, de inzet van de hulp in de directe leefomgeving van het gezin en een integrale benadering. | De gemeente ziet erop toe dat de ontwikkelde werkwijze in het preventieve jeugdbeleid is geborgd (zoals Verve en de inzet van Eigen Kracht) in het Samen Doen team en op de vindplaatsen (voorschoolse voorzieningen en het onderwijs). Verder zal de gemeente investeren in de samenwerking tussen de 1e lijns zorg (huisartsen, jeugdartsen e.d.). |
Integrale Jeugdgezondheidszorg 0-19 jarigen. | Doorontwikkelen van een nieuwe manier van werken (meer risicogericht) van de GGD en in samenwerking met de GGD te komen tot een nieuw basispakket jeugd vanaf 2017. |
Het tegengaan van (problematisch) alcoholgebruik onder jongeren. | Uitvoeren van alcoholmatigingsbeleid met als speerpunten; publiek draagvlak, preventie & voorlichting, vroegsignalering en handhaving en regelgeving. In dit kader voert Tactus Verslavingszorg diverse interventies uit. |
Vitaal Vechtdal. | Vitaal Vechtdal, de samenwerking tussen huisartsen in de regio, Saxenburgh Groep (ziekenhuis Hardenberg), Zilveren Kruis-Achmea en de gemeenten Ommen en Hardenberg, is door het Ministerie VWS aangemerkt als proeftuin. Dankzij deze unieke samenwerking is in 2014 de Vitaal Vechtdal Polis geïntroduceerd, een specifieke aanvullende verzekering voor inwoners uit het Vechtdal. 2016 Wordt het jaar van de kanteling van Vitaal Vechtdal. Sinds de start is Vitaal Vechtdal eigendom van een select gezelschap samenwerkende partners. Voor 2016 hebben we de ambitie om Vitaal Vechtdal te verbreden en ook andere partijen te verbinden en via de coöperatie ook inwoners nadrukkelijk een stem te geven. Het stimuleren van gezondheid is immers niet alleen een aangelegenheid van zorgverleners, verzekeraars en gemeenten, maar vooral een beweging die bij mensen thuis, op het werk, op school en in de vrije tijd gaande moet zijn. |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Context, trends en ontwikkelingen
Doelstelling | Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit |
---|---|
Programma onderdeel: Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015 | |
Kwalitatief betere ondersteuning van kwetsbare inwoners door integraal werken en het bieden van maatwerk | De ondersteuning aan kwetsbare inwoners gebeurt vanuit het Samen Doen team. Dit team zal ook in 2016 verder doorontwikkeld worden. In de wetstekst van de nieuwe Wmo is vastgelegd dat cliëntondersteuning inhoudt: ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Onafhankelijke cliëntondersteuning wordt als gescheiden functie toegevoegd aan het gebiedsteam. Ten aanzien van de onafhankelijke cliëntondersteuning zijn afspraken gemaakt met de gezamenlijke partners in het gebiedsteam. Zij verzorgen, op basis van de behoefte van de inwoner, de onafhankelijke cliëntondersteuning. |
Ondersteuning vrijwilligers | De ondersteuning van vrijwilligers geven we de komende jaren vorm langs drie lijnen: |
Mantelzorgondersteuning | In het beleidsplan Om Elkaar is voor de ondersteuning van mantelzorgers voor de komende jaren de volgende ambitie geformuleerd: Hierbij willen we de ondersteuning zoveel mogelijk in eigen kracht organiseren, maar dat wel adequate ondersteuning wordt geboden waar dat nodig is. De maatregelen die we hiervoor treffen, zijn opgenomen in het Uitvoeringsplan 2015-2016 Mantelzorgondersteuning in Ommen. Hierbij is ook nader uitgewerkt op welke wijze invulling wordt gegeven aan de jaarlijkse waardering van de mantelzorgers. |
Bevorderen van participatie en zelfredzaamheid | Van gemeenten wordt verwacht dat zij de zelfredzaamheid en de participatie van personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving ondersteunen. Mensen moeten in staat zijn tot het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen en het voeren van een gestructureerd huishouden.
Onderzoek in 2015 en 2016 in samenwerking met aanbieders van collectieve voorzieningen kan leiden tot mogelijke aanpassingen in het beleid om tot meer doelmatige en efficiënte (collectieve) ondersteuningsvormen te komen, inclusief de herziening van het vervoersbeleid. |
Maatwerk voor chronisch zieken en gehandicapten | Met ingang van 1 januari 2015 is een gemeentelijke collectieve zorgverzekering via Zilveren Kruis Achmea geïntroduceerd voor iedereen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. De gemeentelijke collectieve zorgverzekering vervangt de voormalige Wtcg en CER. Deze verzekering omvat aanvullende dekking voor kosten die chronisch zieken en gehandicapten veelal maken. Deze collectieve zorgverzekering wordt beschouwd als een voorliggende voorziening ten opzichte van de aanvraag om individuele bijzondere bijstand. |
Ondersteuning huishouden | Bij de invoering van de Wmo 2015 worden de gemeenten 30% gekort op het budget voor deze voorziening, de korting stijgt in 2016 door naar 40%. Dat betekent dat de huidige voorziening niet zonder meer kan worden voortgezet en we het gebruik van algemene voorzieningen stimuleren. Dit doen we o.a. door de inzet van de Huishoudelijke Hulp Toelage van het Rijk. |
Afspraken woningcorporaties | Tot slot zullen we met de wooncorporaties afspraken gaan maken over hun prestaties. Als gemeente krijgen we meer bevoegdheden om hier actief op te sturen en sociale aandachtsgebieden zullen onderdeel worden van de prestatieafspraken die we gaan maken met de wooncorporaties. Daarnaast zetten we het beleid door om te komen tot woonservicegebieden, waarin wonen, zorg en welzijn samenvloeien. Het ontwikkelen van algemene voorzieningen is de manier waarop we dit vorm en inhoud geven. |
Inkoop maatwerkvoorzieningen | Sociaal contracteren De nieuwe werkwijze van resultaatgericht werken evenals de raamovereenkomst geldt vanaf 1 september 2015. In 2016 verwachten we de eerste resultaten van het sociaal/resultaatgericht contracteren. Jeugd Sociaal ondernemen |
Werk en Inkomen Context, trends en ontwikkelingen
Doelstelling | Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit |
---|---|
Programma onderdeel: Werk en inkomen | |
Werk: |
|
Inkomen: |
|
Minimabeleid: Maatschappelijke participatie van mensen die leven van een minimuminkomen. Vermindering van het niet gebruik van de voorzieningen door minima. | Inwoners met een laag inkomen financieel ondersteunen bij het meedoen in de samenleving. Inzetten op het voorkomen en bestrijden van problematische schulden, door integratie in de gebiedsgerichte werkwijze. |
Inburgering: |
|
Kaderstellend beleid
- Nota Sociaal Domein “Omslag in denken”
- Beleidsplan Sociaal Domein “Om elkaar!”
- Verordeningen