Alg. dekk.midd. onvoorz.&mutatie reserve

Missie

Zorgen voor een gezond duurzaam financieel beleid, waarbij de van onze inwoners gevraagde financiële bijdragen in een goede verhouding staan tot het geleverde voorzieningenniveau.
Met de opbrengst van de gemeentelijke belastingen willen we invulling geven aan het voor de burgers beoogde voorzieningenniveau. Dit alles binnen een sluitende begroting. Met de opbrengst van de retributies worden de lasten van de verleende diensten gedekt.

Context en achtergrond

Bij de Kadernota 2016 hebben wij het financieel meerjarenperspectief geschetst. Verder is het bezuinigingsprogramma Mee(r) met Ommen samengesteld, dat richtinggevend is voor de besluitvorming. Met dit bezuinigingsprogramma blijft zicht op een sluitende begroting en meerjarenraming en ruimte voor nieuwe investeringen.

Kaderstellend beleid

  • Financiële beheersverordening gemeente Ommen
  • Kadernota 2016
  • Nota Reserves en Voorzieningen
  • Coalitieakkoord 2014-2018 Krachtig de handen ineen

Algemene dekkingsmiddelen
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van deze inkomsten en van de overige algemene dekkingsmiddelen. Vervolgens wordt een korte toelichting gegeven bij een aantal inkomsten.

Bedragen x € 1.000 r 2014 b 2015 b 2016 b 2017 b 2018 b 2019
Bespaarde rente 691 523 487 444 452 445
Alg. uitkering 17.143 15.427 15.696 15.375 15.194 15.177
Alg. uitkering *sociaal domein 0 10.683 9.741 9.098 8.539 8.277
Dividend 378 328 320 320 320 320
OZB gebruiker 437 477 494 522 549 577
OZB eigenaar 2.232 2.356 2.513 2.634 2.754 2.875
Woonforensenbel. 527 774 782 782 782 782
Toeristenbelasting 568 676 681 681 681 681
Hondenbelasting 81 82 79 79 79 79
Precariorechten 8 40 40 65 65 65
Algemene baten 196 0 0 0 0 0
Saldo kapitaallasten 1.151 768 1.012 1.012 1.012 1.012

Korte toelichting op de verschillen.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De raming is gebaseerd op informatie uit de meicirculaire 2015. Op de gevolgen van de septembercirculaire zullen wij ingaan in ons voorstel tot de 1e begrotingswijziging 2016.

De uitkomst van de meicirculaire valt voor de begroting 2016 € 788.000 nadeliger uit ten opzichte van de begroting 2015 en bestaat uit de volgende onderdelen:

-

Herverdeling gemeentefonds

195.000

-

Korting WMO en Sociaal Domein

-€

1.057.000

-

Autonome ontwikkelingen van de eenheden

-€

158.000

-

Ontwikkeling uitkeringsbasis

-€

246.000

-

Algemene mutaties (inclusief accres 2016)

363.000

-

Toevoeging/uitname tijdelijke gelden 2015 voor het nationaal uitvoeringsprogramma (NUP) en waterschapsverkiezingen

103.000

-

Overige onderdelen

12.000

Het laatste groot onderhoud aan het verdeelstelsel is uitgevoerd in 1997. Het nu uitgevoerde groot onderhoud wordt in twee fasen doorgevoerd. De eerste fase met ingang van 2015 en de tweede fase met ingang van 2016.
Echter de tweede fase is nog niet volledig afgerond. Er komt voor het onderdeel 'volkshuisvesting" een nieuw onderzoek waarvan de resultaten bij de meicirculaire 2016 bekend worden gemaakt.

Uit de meicirculaire 2015 blijkt voor deze onderwerpen een gestage daling van de budgetten. Voor het jaar 2015 wordt deze bijna volledig veroorzaakt door overgang van WLZ-indiceerbaren van de WMO 2015/Jeugdwet naar de WLZ. Eind 2014 is hen hiertoe een keuzemogelijkheid geboden. Deze keuze zorgt voor een daling van de gemeentelijke lasten en stijging van de lasten WLZ. Het daarmee gepaard gaande budget van deze regelingen is overgeheveld naar de WLZ.

Voor 2016 en verder zijn er een aantal oorzaken voor de teruggang van de budgetten, namelijk:

  • Kortingen op het macrobudget jeugdzorg als gevolg van het regeerakkoord (€ 180 mln. in 2016 en €150 mln in 2017).
  • Doorwerking van lagere AWBZ lasten 2014. Voor het jaar 2015 is in overleg met de VNG besloten deze korting niet door te voeren, maar vooralsnog wel voor 2016 en verder wel. Voor WMO 2015 gaat het om een bedrag van €256 mln. in 2016 oplopend naar €315 mln. in 2018. Bij jeugdzorg gaat het om €104 mln vanaf 2016.
  • Hiertegenover staat voor de WMO 2015 dat het macrobudget vanwege extramuralisering in 2016 en 2017 stijgt met respectievelijk €142 mln en € 86 mln.
  • Vanaf 2016 (ingroeipad tot en met 2020) wordt voor zowel de WMO 2015 als de jeugdzorg een objectief verdeelmodel ingevoerd.

De eerste 3 oorzaken hebben een direct effect op de omvang van de budgetten, ongeacht de wijze waarop deze over de gemeenten worden verdeeld. Voor wat betreft het objectieve verdeelmodel beschikken wij helaas niet over brongegevens waarop de verdeling en het ingroeipad zijn gebaseerd, zodat wij dit niet nader kunnen duiden.

Op de “klassieke” re-integratiemiddelen worden, op grond van eerdere afspraken, eveneens bezuinigingen op het macrobudget doorgevoerd. Hiertegenover staan extra middelen in verband met uitbreiding van de doelgroep met personen die voorheen in de Wajong of WSW terecht waren gekomen.

Voor wat betreft de WSW geldt ingaande 2015 een instroomstop. Vanaf 2015 wordt gerekend met een afbouw op basis van actuarieel bepaalde blijfkansen per gemeente. Tevens daalt bij de WSW het budget per SW van € 25.920 in 2015 naar € 22.700 in 2020. Voor de periode 2016 tot en met 2018 daalt het budget rond de 8% per jaar.

Bij de uitkering waaruit onder andere zaken als hulp bij het huishouden worden gefinancierd is ook sprake van een daling van het macrobudget als gevolg van afspraken in het regeerakkoord ( circa € 60 mln. in 2016), doorwerking van lagere AWBZ uitgaven (€ 18 mln. vanaf 2016) en stijging als gevolg van extramuralisering in 2016 en 2017 (respectievelijk € 26 mln. en € 16 mln.).

Een deel van de algemene uitkering is herleidbaar naar specifieke taken. Om deze reden zijn de volgende budgetten aangepast.

  •  

Verlaging budget uitvoering Jeugdwet   

-€

668.000

  •  

Verlaging budget uitvoering participatie

-€

150.000

  •  

Verlaging budget uitvoering WMO en WMO 2015

-€

255.000

  •  

Verlaging budget verkiezingen i.v.m. waterschap

-€

25.000

  •  

Verhoging budget minimabeleid

8.000

  •  

Verhoging budget re-integratie   

20.000

  •  

Verlaging budget zorg voor gehandicapten

-€

10.000

  •  

Verlaging budget bibliotheek (E-books)

-€

1.000

  •  

Totaal

-€

1.081.000

Dit heeft voor de begroting de volgende consequenties.

Algemene uitkering

788.000

-

Aanpassing diverse budgetten

1.081.000

Effect op de begroting

293.000

+

Accres gemeentefonds
Het nominaal accres over 2016 bedraagt 4,17% en bestaat uit een prijsontwikkeling van 0,80% en reëel accres van 3,37%. Het reële accres voor de jaren 2017 tot en met 2019 bedraagt respectievelijk - 0,82%, 0,12% en 1,36%.

Belastingopbrengsten
In tegenstelling tot bijvoorbeeld leges, rioolrecht en afvalstoffenheffing zijn deze inkomsten niet geoormerkt.

OZB
Op basis van het kohier 2015, een geraamde areaaluitbreiding in 2015 en inkomstenverhoging genoemd in het meerjarenbelastingplan 2015-2020 komt de opbrengst OZB € 174.000 hoger uit dan de raming in 2015. Dit bestaat uit een inflatoire stijging van 0,75% (€ 21.000), een accres/leegstand (€ 11.000) en € 142.000 als gevolg van het meerjarenbelastingplan.

Bij de opbrengst OZB voor de jaren 2017 tot en met 2019 is jaarlijks rekening gehouden met areaaluitbreiding (€ 6.000) en een inkomstenverhoging als gevolg van het meerjarenbelastingplan
(€ 142.000).

Toeristenbelasting
Rekening is gehouden met een inflatoire stijging van 0,75% (€ 5.000).

Woonforensenbelasting
Rekening is gehouden met een inflatoire stijging van 0,75% (€65.000) en een hoger accres
(€ 2.000).

Hondenbelasting
Op basis van het kohier 2015 komt de opbrengst hondenbelasting € 3.000 lager uit dan de raming in 2015. Het verschil bestaat uit een inflatoire stijging van 0,75% (€ 1.000) en een lager aantal honden
(€ - 4.000).

Precariorechten
In het kader van het bezuinigingsprogramma “Mee(r) doen met Ommen” is in 2017 rekening gehouden met een hogere opbrengst van € 25.000.

Voor een verdere toelichting op deze baten verwijzen wij naar de paragraaf "lokale heffingen".

Bespaarde rente
De bespaarde rente wordt berekend over de verwachte stand van de reserves en voorzieningen per 1 januari van ruim € 17 mln.  Hierbij wordt een rekenrente van 2,5% gehanteerd.
Voor de jaren 2017 tot en met 2019 wordt rekening gehouden met de nu bekende jaarlijkse mutaties in de reserves en voorzieningen.

Saldo kapitaallasten
Dit betreft het verschil tussen de verwachte betaalde rente en de doorberekende rente op de diverse functies. De hogere raming in 2016 ten opzichte van 2015 houdt voornamelijk verband met het feit dat de marktrente is verlaagd van 4% naar 3% , conform de kadernota.

Dividend
De verwachte dividenduitkering bedraagt € 320.000 en is als volgt gespecificeerd:

Instelling

Aandeel in het kapitaal

aantal aandelen

dividend

BNG

0,14%

79.638

90.000

Enexis

0,02%

32.331

25.000

Wadinko

2,09%

50

25.000

ROVA

3,88%

273

120.000

Vitens

0,40%

23.164

60.000

Totaal

320.000

Onvoorzien

In de begroting zijn stelposten opgenomen die in de loop van het begrotingsjaar via een begrotingswijzing functioneel verwerkt zullen worden. Stelposten die dit jaar niet worden ingevuld kunnen incidenteel worden ingezet.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van deze stelposten. De meeste stelposten spreken voor zich.

b 2015 b 2016 b 2017 b 2018 b 2019
Onvoorziene uitgaven incident. 0 0 0 0 0
Nog functioneel te ramen -24 441 329 438 466
Nieuw beleid 0 1.288 207 1.066 345
Nog in te vullen stelpost 0 -40 -40 -40 -40
Stelpost prijscompensatie 15 -66 -66 -66 -66
Investeringsplan begrotingsjaar 0 0 0 0 0
Investeringsplan t/m vorig begr.jr 38 30 30 30 30
Onvoorzien structureel 16 50 50 50 50
r 2014 b 2015 b 2016 b 2017 b 2018 b 2019
Toevoegingen reserves 401 225 64 64 64 64
Onttrekkingen reserves 7.958 487 464 427 321 321

Hieronder volgt de specificatie van de mutaties in 2016.

Toevoeging:
Reserve:

-

Afkoopsommen graven

64.000

Onttrekking:
Reserve:

-

Dekking kapitaallasten

328.000

-

Afvalstoffenheffing

136.000

Middelen

Bedragen x € 1.000 r 2014 b 2015 b 2016 b 2017 b 2018 b 2019
Lasten
9.1 Bespaarde rente 0 0 0 0 0 0
9.2 Algemene uitkering gemeentefonds 5 0 0 0 0 0
9.3 Dividend 0 0 0 0 0 0
9.4 Lokale heffingen als dekking 314 155 172 172 172 172
9.5 Saldo financieringsfunctie 440 406 402 398 394 390
9.6 Onvoorzien 1.382 1.598 2.908 1.011 1.735 1.405
Baten
9.1 Bespaarde rente -691 -523 -487 -444 -452 -445
9.2 Algemene uitkering gemeentefonds -17.143 -26.109 -25.437 -24.474 -23.733 -23.454
9.3 Dividend -378 -328 -320 -320 -320 -320
9.4 Lokale heffingen als dekking -3.854 -4.405 -4.589 -4.762 -4.910 -5.058
9.5 Saldo financieringsfunctie -218 -197 -197 -197 -197 -197
9.6 Onvoorzien -3.551 -4.138 -3.129 -1.102 -1.842 -1.291
Saldo
9.1 Bespaarde rente -691 -523 -487 -444 -452 -445
9.2 Algemene uitkering gemeentefonds -17.138 -26.109 -25.437 -24.474 -23.733 -23.454
9.3 Dividend -378 -328 -320 -320 -320 -320
9.4 Lokale heffingen als dekking -3.539 -4.250 -4.417 -4.590 -4.738 -4.887
9.5 Saldo financieringsfunctie 222 209 205 201 197 193
9.6 Onvoorzien -2.169 -2.540 -222 -91 -107 113
Toevoegingen reserves 401 225 64 64 64 64
Onttrekkingen reserves -7.958 -487 -464 -427 -321 -321
Verschil t.o.v. begroting vorig jaar
9.1 Bespaarde rente -37 -43 8 -6
9.2 Algemene uitkering gemeentefonds -672 -963 -741 -280
9.3 Dividend -8 0 0 0
9.4 Lokale heffingen als dekking 167 173 148 148
9.5 Saldo financieringsfunctie 4 4 4 4
9.6 Onvoorzien -2.318 -131 16 -220

Verklaring verschillen:

  • Bespaarde rente: betreft het saldo van een aantal mutaties die invloed hebben op deze post (stand reserves, rentepercentage).
  • Algemene uitkering: Enerzijds neemt de uitkering af met bijna € 0,8 mln en anderzijds is sprake van afname van de budgetten met afgerond € 1,1 mln. Zie de afzonderlijke toelichting in het voorafgaande van dit programma.
  • Lokale heffingen als dekkingsmiddel: zie de toelichting in het voorafgaande van dit programma.
  • Onvoorzien: in de begroting staan diverse stelposten voor verschillende soorten ontwikkelingen. Veel van die bedragen houden verband met nog te nemen besluiten of verwerking naar functionele posten. Verwerking vindt plaats op basis van raadsbesluiten en afzonderlijke begrotingswijzigingen. Zie verder ook de toelichting in het voorafgaande van dit programma.