Alg. dekk.midd. onvoorz.&mutatie reserve
Missie
Zorgen voor een gezond duurzaam financieel beleid, waarbij de van onze inwoners gevraagde financiële bijdragen in een goede verhouding staan tot het geleverde voorzieningenniveau.
Met de opbrengst van de gemeentelijke belastingen willen we invulling geven aan het voor de burgers beoogde voorzieningenniveau. Dit alles binnen een sluitende begroting. Met de opbrengst van de retributies worden de lasten van de verleende diensten gedekt.
Context en achtergrond
Bij de Kadernota 2016 hebben wij het financieel meerjarenperspectief geschetst. Verder is het bezuinigingsprogramma Mee(r) met Ommen samengesteld, dat richtinggevend is voor de besluitvorming. Met dit bezuinigingsprogramma blijft zicht op een sluitende begroting en meerjarenraming en ruimte voor nieuwe investeringen.
Kaderstellend beleid
- Financiële beheersverordening gemeente Ommen
- Kadernota 2016
- Nota Reserves en Voorzieningen
- Coalitieakkoord 2014-2018 Krachtig de handen ineen
Algemene dekkingsmiddelen
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van deze inkomsten en van de overige algemene dekkingsmiddelen. Vervolgens wordt een korte toelichting gegeven bij een aantal inkomsten.
Bedragen x € 1.000 | r 2014 | b 2015 | b 2016 | b 2017 | b 2018 | b 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bespaarde rente | 691 | 523 | 487 | 444 | 452 | 445 |
Alg. uitkering | 17.143 | 15.427 | 15.696 | 15.375 | 15.194 | 15.177 |
Alg. uitkering *sociaal domein | 0 | 10.683 | 9.741 | 9.098 | 8.539 | 8.277 |
Dividend | 378 | 328 | 320 | 320 | 320 | 320 |
OZB gebruiker | 437 | 477 | 494 | 522 | 549 | 577 |
OZB eigenaar | 2.232 | 2.356 | 2.513 | 2.634 | 2.754 | 2.875 |
Woonforensenbel. | 527 | 774 | 782 | 782 | 782 | 782 |
Toeristenbelasting | 568 | 676 | 681 | 681 | 681 | 681 |
Hondenbelasting | 81 | 82 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Precariorechten | 8 | 40 | 40 | 65 | 65 | 65 |
Algemene baten | 196 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo kapitaallasten | 1.151 | 768 | 1.012 | 1.012 | 1.012 | 1.012 |
Totaal | 23.412 | 32.133 | 31.844 | 31.012 | 30.428 | 30.290 |
Korte toelichting op de verschillen.
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De raming is gebaseerd op informatie uit de meicirculaire 2015. Op de gevolgen van de septembercirculaire zullen wij ingaan in ons voorstel tot de 1e begrotingswijziging 2016.
De uitkomst van de meicirculaire valt voor de begroting 2016 € 788.000 nadeliger uit ten opzichte van de begroting 2015 en bestaat uit de volgende onderdelen:
- | Herverdeling gemeentefonds | € | 195.000 |
- | Korting WMO en Sociaal Domein | -€ | 1.057.000 |
- | Autonome ontwikkelingen van de eenheden | -€ | 158.000 |
- | Ontwikkeling uitkeringsbasis | -€ | 246.000 |
- | Algemene mutaties (inclusief accres 2016) | € | 363.000 |
- | Toevoeging/uitname tijdelijke gelden 2015 voor het nationaal uitvoeringsprogramma (NUP) en waterschapsverkiezingen | € | 103.000 |
- | Overige onderdelen | € | 12.000 |
Het laatste groot onderhoud aan het verdeelstelsel is uitgevoerd in 1997. Het nu uitgevoerde groot onderhoud wordt in twee fasen doorgevoerd. De eerste fase met ingang van 2015 en de tweede fase met ingang van 2016.
Echter de tweede fase is nog niet volledig afgerond. Er komt voor het onderdeel 'volkshuisvesting" een nieuw onderzoek waarvan de resultaten bij de meicirculaire 2016 bekend worden gemaakt.
Uit de meicirculaire 2015 blijkt voor deze onderwerpen een gestage daling van de budgetten. Voor het jaar 2015 wordt deze bijna volledig veroorzaakt door overgang van WLZ-indiceerbaren van de WMO 2015/Jeugdwet naar de WLZ. Eind 2014 is hen hiertoe een keuzemogelijkheid geboden. Deze keuze zorgt voor een daling van de gemeentelijke lasten en stijging van de lasten WLZ. Het daarmee gepaard gaande budget van deze regelingen is overgeheveld naar de WLZ.
Voor 2016 en verder zijn er een aantal oorzaken voor de teruggang van de budgetten, namelijk:
- Kortingen op het macrobudget jeugdzorg als gevolg van het regeerakkoord (€ 180 mln. in 2016 en €150 mln in 2017).
- Doorwerking van lagere AWBZ lasten 2014. Voor het jaar 2015 is in overleg met de VNG besloten deze korting niet door te voeren, maar vooralsnog wel voor 2016 en verder wel. Voor WMO 2015 gaat het om een bedrag van €256 mln. in 2016 oplopend naar €315 mln. in 2018. Bij jeugdzorg gaat het om €104 mln vanaf 2016.
- Hiertegenover staat voor de WMO 2015 dat het macrobudget vanwege extramuralisering in 2016 en 2017 stijgt met respectievelijk €142 mln en € 86 mln.
- Vanaf 2016 (ingroeipad tot en met 2020) wordt voor zowel de WMO 2015 als de jeugdzorg een objectief verdeelmodel ingevoerd.
De eerste 3 oorzaken hebben een direct effect op de omvang van de budgetten, ongeacht de wijze waarop deze over de gemeenten worden verdeeld. Voor wat betreft het objectieve verdeelmodel beschikken wij helaas niet over brongegevens waarop de verdeling en het ingroeipad zijn gebaseerd, zodat wij dit niet nader kunnen duiden.
Op de “klassieke” re-integratiemiddelen worden, op grond van eerdere afspraken, eveneens bezuinigingen op het macrobudget doorgevoerd. Hiertegenover staan extra middelen in verband met uitbreiding van de doelgroep met personen die voorheen in de Wajong of WSW terecht waren gekomen.
Voor wat betreft de WSW geldt ingaande 2015 een instroomstop. Vanaf 2015 wordt gerekend met een afbouw op basis van actuarieel bepaalde blijfkansen per gemeente. Tevens daalt bij de WSW het budget per SW van € 25.920 in 2015 naar € 22.700 in 2020. Voor de periode 2016 tot en met 2018 daalt het budget rond de 8% per jaar.
Bij de uitkering waaruit onder andere zaken als hulp bij het huishouden worden gefinancierd is ook sprake van een daling van het macrobudget als gevolg van afspraken in het regeerakkoord ( circa € 60 mln. in 2016), doorwerking van lagere AWBZ uitgaven (€ 18 mln. vanaf 2016) en stijging als gevolg van extramuralisering in 2016 en 2017 (respectievelijk € 26 mln. en € 16 mln.).
Een deel van de algemene uitkering is herleidbaar naar specifieke taken. Om deze reden zijn de volgende budgetten aangepast.
Verlaging budget uitvoering Jeugdwet | -€ | 668.000 | |
Verlaging budget uitvoering participatie | -€ | 150.000 | |
Verlaging budget uitvoering WMO en WMO 2015 | -€ | 255.000 | |
Verlaging budget verkiezingen i.v.m. waterschap | -€ | 25.000 | |
Verhoging budget minimabeleid | € | 8.000 | |
Verhoging budget re-integratie | € | 20.000 | |
Verlaging budget zorg voor gehandicapten | -€ | 10.000 | |
Verlaging budget bibliotheek (E-books) | -€ | 1.000 | |
Totaal | -€ | 1.081.000 |
Dit heeft voor de begroting de volgende consequenties.
Algemene uitkering | € | 788.000 | - |
Aanpassing diverse budgetten | € | 1.081.000 | |
Effect op de begroting | € | 293.000 | + |
Accres gemeentefonds
Het nominaal accres over 2016 bedraagt 4,17% en bestaat uit een prijsontwikkeling van 0,80% en reëel accres van 3,37%. Het reële accres voor de jaren 2017 tot en met 2019 bedraagt respectievelijk - 0,82%, 0,12% en 1,36%.
Belastingopbrengsten
In tegenstelling tot bijvoorbeeld leges, rioolrecht en afvalstoffenheffing zijn deze inkomsten niet geoormerkt.
OZB
Op basis van het kohier 2015, een geraamde areaaluitbreiding in 2015 en inkomstenverhoging genoemd in het meerjarenbelastingplan 2015-2020 komt de opbrengst OZB € 174.000 hoger uit dan de raming in 2015. Dit bestaat uit een inflatoire stijging van 0,75% (€ 21.000), een accres/leegstand (€ 11.000) en € 142.000 als gevolg van het meerjarenbelastingplan.
Bij de opbrengst OZB voor de jaren 2017 tot en met 2019 is jaarlijks rekening gehouden met areaaluitbreiding (€ 6.000) en een inkomstenverhoging als gevolg van het meerjarenbelastingplan
(€ 142.000).
Toeristenbelasting
Rekening is gehouden met een inflatoire stijging van 0,75% (€ 5.000).
Woonforensenbelasting
Rekening is gehouden met een inflatoire stijging van 0,75% (€65.000) en een hoger accres
(€ 2.000).
Hondenbelasting
Op basis van het kohier 2015 komt de opbrengst hondenbelasting € 3.000 lager uit dan de raming in 2015. Het verschil bestaat uit een inflatoire stijging van 0,75% (€ 1.000) en een lager aantal honden
(€ - 4.000).
Precariorechten
In het kader van het bezuinigingsprogramma “Mee(r) doen met Ommen” is in 2017 rekening gehouden met een hogere opbrengst van € 25.000.
Voor een verdere toelichting op deze baten verwijzen wij naar de paragraaf "lokale heffingen".
Bespaarde rente
De bespaarde rente wordt berekend over de verwachte stand van de reserves en voorzieningen per 1 januari van ruim € 17 mln. Hierbij wordt een rekenrente van 2,5% gehanteerd.
Voor de jaren 2017 tot en met 2019 wordt rekening gehouden met de nu bekende jaarlijkse mutaties in de reserves en voorzieningen.
Saldo kapitaallasten
Dit betreft het verschil tussen de verwachte betaalde rente en de doorberekende rente op de diverse functies. De hogere raming in 2016 ten opzichte van 2015 houdt voornamelijk verband met het feit dat de marktrente is verlaagd van 4% naar 3% , conform de kadernota.
Dividend
De verwachte dividenduitkering bedraagt € 320.000 en is als volgt gespecificeerd:
Instelling | Aandeel in het kapitaal | aantal aandelen | dividend |
---|---|---|---|
BNG | 0,14% | 79.638 | 90.000 |
Enexis | 0,02% | 32.331 | 25.000 |
Wadinko | 2,09% | 50 | 25.000 |
ROVA | 3,88% | 273 | 120.000 |
Vitens | 0,40% | 23.164 | 60.000 |
Totaal | 320.000 |
Onvoorzien
In de begroting zijn stelposten opgenomen die in de loop van het begrotingsjaar via een begrotingswijzing functioneel verwerkt zullen worden. Stelposten die dit jaar niet worden ingevuld kunnen incidenteel worden ingezet.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van deze stelposten. De meeste stelposten spreken voor zich.
b 2015 | b 2016 | b 2017 | b 2018 | b 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Onvoorziene uitgaven incident. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog functioneel te ramen | -24 | 441 | 329 | 438 | 466 |
Nieuw beleid | 0 | 1.288 | 207 | 1.066 | 345 |
Nog in te vullen stelpost | 0 | -40 | -40 | -40 | -40 |
Stelpost prijscompensatie | 15 | -66 | -66 | -66 | -66 |
Investeringsplan begrotingsjaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringsplan t/m vorig begr.jr | 38 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Onvoorzien structureel | 16 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Totaal | 44 | 1.703 | 510 | 1.477 | 785 |
r 2014 | b 2015 | b 2016 | b 2017 | b 2018 | b 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Toevoegingen reserves | 401 | 225 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Onttrekkingen reserves | 7.958 | 487 | 464 | 427 | 321 | 321 |
Totaal | -7.557 | -263 | -400 | -363 | -258 | -257 |
Hieronder volgt de specificatie van de mutaties in 2016.
Toevoeging:
Reserve:
- | Afkoopsommen graven | € | 64.000 |
Onttrekking:
Reserve:
- | Dekking kapitaallasten | € | 328.000 |
- | Afvalstoffenheffing | € | 136.000 |
Middelen
Bedragen x € 1.000 | r 2014 | b 2015 | b 2016 | b 2017 | b 2018 | b 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9.1 | Bespaarde rente | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9.2 | Algemene uitkering gemeentefonds | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9.3 | Dividend | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9.4 | Lokale heffingen als dekking | 314 | 155 | 172 | 172 | 172 | 172 |
9.5 | Saldo financieringsfunctie | 440 | 406 | 402 | 398 | 394 | 390 |
9.6 | Onvoorzien | 1.382 | 1.598 | 2.908 | 1.011 | 1.735 | 1.405 |
Totaal lasten | 2.142 | 2.159 | 3.482 | 1.582 | 2.302 | 1.967 | |
Baten | |||||||
9.1 | Bespaarde rente | -691 | -523 | -487 | -444 | -452 | -445 |
9.2 | Algemene uitkering gemeentefonds | -17.143 | -26.109 | -25.437 | -24.474 | -23.733 | -23.454 |
9.3 | Dividend | -378 | -328 | -320 | -320 | -320 | -320 |
9.4 | Lokale heffingen als dekking | -3.854 | -4.405 | -4.589 | -4.762 | -4.910 | -5.058 |
9.5 | Saldo financieringsfunctie | -218 | -197 | -197 | -197 | -197 | -197 |
9.6 | Onvoorzien | -3.551 | -4.138 | -3.129 | -1.102 | -1.842 | -1.291 |
Totaal baten | -25.835 | -35.700 | -34.159 | -31.299 | -31.455 | -30.766 | |
Saldo | |||||||
9.1 | Bespaarde rente | -691 | -523 | -487 | -444 | -452 | -445 |
9.2 | Algemene uitkering gemeentefonds | -17.138 | -26.109 | -25.437 | -24.474 | -23.733 | -23.454 |
9.3 | Dividend | -378 | -328 | -320 | -320 | -320 | -320 |
9.4 | Lokale heffingen als dekking | -3.539 | -4.250 | -4.417 | -4.590 | -4.738 | -4.887 |
9.5 | Saldo financieringsfunctie | 222 | 209 | 205 | 201 | 197 | 193 |
9.6 | Onvoorzien | -2.169 | -2.540 | -222 | -91 | -107 | 113 |
Totaal saldo | -23.692 | -33.541 | -30.677 | -29.717 | -29.153 | -28.799 | |
Toevoegingen reserves | 401 | 225 | 64 | 64 | 64 | 64 | |
Onttrekkingen reserves | -7.958 | -487 | -464 | -427 | -321 | -321 | |
Saldo incl. reserve mutaties | -31.250 | -33.804 | -31.077 | -30.080 | -29.411 | -29.056 | |
Verschil t.o.v. begroting vorig jaar | |||||||
9.1 | Bespaarde rente | -37 | -43 | 8 | -6 | ||
9.2 | Algemene uitkering gemeentefonds | -672 | -963 | -741 | -280 | ||
9.3 | Dividend | -8 | 0 | 0 | 0 | ||
9.4 | Lokale heffingen als dekking | 167 | 173 | 148 | 148 | ||
9.5 | Saldo financieringsfunctie | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
9.6 | Onvoorzien | -2.318 | -131 | 16 | -220 | ||
Totaal verschil begr.vorig jaar | -2.864 | -960 | -564 | -354 |
Verklaring verschillen:
- Bespaarde rente: betreft het saldo van een aantal mutaties die invloed hebben op deze post (stand reserves, rentepercentage).
- Algemene uitkering: Enerzijds neemt de uitkering af met bijna € 0,8 mln en anderzijds is sprake van afname van de budgetten met afgerond € 1,1 mln. Zie de afzonderlijke toelichting in het voorafgaande van dit programma.
- Lokale heffingen als dekkingsmiddel: zie de toelichting in het voorafgaande van dit programma.
- Onvoorzien: in de begroting staan diverse stelposten voor verschillende soorten ontwikkelingen. Veel van die bedragen houden verband met nog te nemen besluiten of verwerking naar functionele posten. Verwerking vindt plaats op basis van raadsbesluiten en afzonderlijke begrotingswijzigingen. Zie verder ook de toelichting in het voorafgaande van dit programma.